Column 89 – Grachten Amsterdam uitgebreid

Vrijdagmiddag 19 augustus 2016 bezocht ik op uitnodiging van de gemeente het Grachtenconcert 2016 in de Felison Cruise terminal. Eerst -samen met een flink aantal anderen- in de Felison terminal naar dit concert gevraagd, maar doorverwezen naar de Felison Cruise terminal (in the Port of Amsterdam). Iets verlaat op het oude kleine strand aangekomen was Fuse al begonnen aan hun eerste nummer. Fantastisch wat uit de darm van een kat tevoorschijn kan komen. Fuse bestaande uit 2 violisten, 1 violist, een celliste, een basist en een slagwerker warmden zichzelf en het publiek op voor het Amsterdamse Grachtenfestival. Het resultaat was een verrassende interpretatie van diverse bekende en minder bekende gerenommeerde componisten. Gedoopt in een jazzy of swingend jasje herken je het wel, maar klinkt het toch volledig anders. Zonder pauze bleef het publiek gevangen in de muziek en na de finale volgde dan ook een ovationeel applaus. Een korte vídeo-impressie van het concert:

Waarom nu deze column? Vooral vanwege mijn bezorgdheid voor de expansiedrift van onze hoofdstad. In de 70-er jaren werd er tussen Amsterdam en Velsen/Beverwijk/Wijk aan Zee een grootschalig recreatiegebied aangelegd: het Recreatiegebied Spaarnwoude. Als ‘n ‘groene buffer’ zou dit het industriegebied van Amsterdam scheiden van de industrie bij Velsen. Dit zou een onaantastbare buffer moeten blijven om de al zwaar milieubelastende industriegebieden in toom te houden.
Al snel breidde de haven van Amsterdam zich desondanks westwaarts uit. We kennen de ‘giraffen’ -schromelijk mislukt- en de zwarte hopen overslagmateriaal en de gevolgen voor het kunstenaarsdorp Ruigoord. Inmiddels varen de Velserpont en de pont Buitenhuizen met gvb-personeel en Amsterdam noemt de haven van IJmuiden steevast al: ‘Port of Amsterdam’. Het vergroten van de Noordersluis is ook een in volle gang zijnd project. Ja waarvoor allemaal? Ter voorbereiding van grootse uitbreidingsplannen van ‘the Port of Amsterdam’.

kustZH

De havens van IJmuiden/Amsterdam en Rotterdam. (bron GoogleMaps)

Het is een bekend feit uit de recente geschiedenis, dat plechtig beloofde politieke milieu-toezeggingen onder druk van economische vooruitgang worden geschonden. Ik vraag mij bijvoorbeeld al jaren af, waarom Rotterdam en Amsterdam elkaar moeten beconcurreren. Twee wereldhavensteden, die voor een kapitein van een reuzentanker op een steenworp van elkaar liggen. Waarbij hij om Amsterdam te kunnen bereiken ook nog een uurtje door een ‘sloot’ moet varen. Amsterdam heeft naar eigen zeggen ruimtegebrek om zijn plannen te realiseren. Rotterdam heeft de benodigde ruimte gemaakt in de Noordzee.

Om tegenwicht te bieden aan de expansiedrang van Amsterdam is goede samenwerking nodig met de gebieden die in hetzelfde schuitje als Velsen zitten. De (financiële) belangen van Amsterdam liggen nu eenmaal duidelijk anders dan de belangen van de bewoners aan de mond van het Noordzeekanaal. Samenwerken met Amsterdam? Uitstekend! Annexatie door Amsterdam zal op den duur uitdraaien op het einde van bewoning van de IJmond. Maar ach, ik zal het wel niet snappen!

Gerard van Broekhuijsen,
Geboren en getogen IJmuidenaar.

(6 x bekeken)