Column 94 – Velser Omleidingen

‘Heeft u het ook gehad?’ Heeft u ook genoeg van de extra kilometers, die u de laatste jaren heeft moeten maken om van en naar uw werk te komen, uw boodschappen te doen en familiebezoekjes af te leggen?

Estafettes

Natuurlijk, er moet onderhoud worden gepleegd. Gevaarlijke kruispunten moeten worden verbeterd en knelpunten opgelost. In Velsen lijkt het de afgelopen jaren echter wel of er een soort van estafettestokje wordt doorgegeven om al deze zaken af te handelen. Het gevolg: we zitten na de langdurige omleiding bij de tunnel nu nog steeds met die extra kilometers!

Het doet me denken aan de situatie bij de aanleg van de gasleiding langs de A9. Was de gegraven gleuf voor de gasleiding net dichtgegooid, dan was de glasvezelleiding aan de beurt. Ook toen werd er -lijkt wel- in estafettevorm gewerkt.

Ik moest hier ook aan denken tijdens de voorlichtingsavond van de gemeente en aannemers in het Rabobank IJmond stadion. Hierin werd de bevolking, die last zal ondervinden van de renovatie van de Waterloolaan op de hoogte gebracht van de -al uit en te na in wijkoverleg en stuurgroep besproken- plannen. Er waren enkele winkeliers aanwezig, die van de ene in de andere renovatie waren gerold en hierdoor -naar hun zeggen- al vele euro’s omzetverlies hadden geleden. Ik bedacht me toen niet graag in de schoenen te staan van de aanwezige ambtenaren.

Afwegen en kiezen

“Je doet het niet snel goed,” flitste door mijn hoofd en ook:”Maar hoe moet je het dan doen?” Zo ligt het nu ook met het meest besproken Velsense probleem van dit moment: De dagelijkse files op de Stations- en Parkweg!

Kustdorpen als Zandvoort en IJmuiden zitten met het gegeven, dat er slechts enkele heen- en terugwegen zijn voor de toegang naar de dorpen. Een afsluiting is dan direct merkbaar en geeft verstopping. Ach enkele minuten langer om IJmuiden in of uit te komen, dat is toch niet zo erg, zeker in vakantietijd. Toch?

Veiligheid

Erger is dat dagelijks automobilisten de aangewezen omleidingen negeren en de noodwegen voor de hulpdiensten gebruiken, met alle risico’s voor Velsenaren met brand, ziekte en noodsituaties van dien. En wat als een deel van IJmuiden i.v.m. een calamiteit moet worden geëvacueerd? Ik zie de krantenkoppen al, vol met verwijten aan het adres van de overheid, die onvoldoende rekening heeft gehouden met het beschikbaar houden van vluchtwegen.

LGV vragen

Ik begrijp dan ook goed de suggestie van enkele Velsenaren, die voorstellen in de huidige situatie -de onlangs geopende -zeer kostbare- HOV-route voor het gemotoriseerd verkeer open te stellen om de dagelijkse verkeersinfarcten op de Stations- en Parkweg op te lossen. Wellicht kunnen verkeersregelaars worden ingezet om dit -alleen als het nodig is!- in goede banen te leiden. In het geval van bovengemelde evacuatie zal dit sowieso wel gaan gebeuren!
Ik begrijp de raadsvragen om hiervoor een opening te bieden. Er zullen zeker Velsenaren zijn, die hier niet blij van worden, maar politiek is bijna altijd een kwestie van keuzes maken en er daarna ‘samen’ voor gaan!

Reces? Wat reces?

Er lijkt geen eind te komen aan de litanie van actuele ‘vakantieproblemen’ van Velsen, want ook Amsterdam kiest plotseling voor uitbreiding buiten zijn gemeentegrenzen. Ten koste van andere gemeenten en zeker ten koste van de ‘gegarandeerde’ groene buffer: Spaarnwoude’!

Ik ben nog steeds van mening (zie voorgaande columns), dat we -gezamenlijk met onze buurgemeenten- Amsterdam ‘in toom’ moeten houden. Ons land is veel te klein voor twee tegen elkaar opbiedende concurrenten aan de Noordzeekust. Op nog geen 80 km van elkaar! Dat begrijpt die kapitein van die supertanker echt niet als hij in onze buurt komt en naar Amsterdam wordt gestuurd. ‘Samenwerken en specialiseren’, zodat je elkaar aanvult -met inachtneming van de regionale mogelijkheden- is een veel aantrekkelijker optie voor onze grote havensteden!

Gerard van Broekhuijsen

(16 x bekeken)

Dit bericht is geplaatst in Column, Laatste Nieuws!, Lokale politiek, Politiek gereedschap, Vragen. Bookmark de permalink.